Dissabte, 13 abril 2013.

Comerç i Gestió Nº15

Nou article sobre Odotipo, akewuele i el marketing olfactu al número 15 de la revista Comerç i Gestió.

Cada vegada més empreses estan definint el seu «aroma institucional» (també anomenat odotip); un exemple n’és la companyia aèria Singapur Airlines, que compta amb el seu propi aroma corporatiu i aposta pel màrqueting dels cinc sentits per guanyar-se un públic selecte. Un altre exemple més senzill n’és Crayola, que confereix als seus productes una aroma que remet a la infància i reforça la seva presència respecte a altres productes substitutius. Segons l’expert Pablo Peyrolón, «els grans centres comercials ja utilitzen l’olor en la seva estratègia de màrqueting. Una olor fresca com la llimona predisposa millor a la compra perquè situa la persona en un estat agradable i relaxat». Aquesta estratègia la fa servir actualment Movistar als seus establiments comercials.

comercigestio

Com a resultat d’aquesta tendència s’estan creant empreses especialitzades en el màrqueting olfactiu com A de Aroma (companyia que centra la seva activitat a millorar l’experiència del client mitjançant l’aroma com un element més de la identitat corporativa); la cadena de franquícies Aromarketing (especialitzada en màrqueting olfactiu amb seu a Màlaga), i l’agència de màrqueting olfactiu Odotipo (que comercialitza la marca Akewele). Recentment Aromarketing i Odotipo han signat un acord de col·laboració pel qual, segons Albert Majós, responsable d’Odotipo, «ambdues empreses aspiren a dirigir-se a empreses i institucions, especialment botigues, restaurants, entitats bancàries i hotels». Segons Majós, «l’olor pot despertar emocions i reforçar el valor de marca».

Cada vegada més, la gestió de la identitat corporativa o institucional estén amb imaginació el seu àmbit de treball fins a les ciutats i les grans empreses, àmbit en el qual Odotipo està focalitzant la seva feina i on registren un important creixement. Entre els clients més emblemàtics de la marca Akewele destaca Lleida, el primer territori europeu que disposa d’un aroma identificatiu. L’encàrrec de la Diputació de Lleida sol·licitava un aroma que recordés conceptes com joventut, frescor, dinamisme, muntanya, empenta, terra mullada
o pluja. En opinió d’Albert Majós, «es tracta d’una línia de treball que considerem que experimentarà un creixement important durant els pròxims anys».